













OPENING
15 aug 1945: Einde Tweede Wereldoorlog en de nasleep in Nederlands-Indië

"Stichting Arjati vindt het belangrijk om stil te staan bij de nasleep van de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië. Dit project wordt aangeboden omdat dit deel van de Nederlandse geschiedenis onderbelicht is."
Voorzitter Stichting Arjati | Dewi van Hoek Msc Ba
Stichting Arjati presenteert in samenwerking met Chassé Theater de volgende sprekers, die ingaan op het thema'80 Jaar Vrijheid?'
PROGRAMMA
ZONDAG 13 APRIL 2025 | CHASSE THEATER
Bar open: 14.00 uur | Aanvang: 15.00 uur | Einde: 18.00 uur
Toegang: €15,00 inclusief Indische snack
Welkom door Voorzitter Stichting Arjati, mevr. Dewi van Hoek, Msc Ba
Opening door de Burgemeester van de Gemeente Breda, dhr. Paul Depla
Presentatie over 80 Jaar Vrijheid en het belang van het herinneren door auteur en historicus dhr. Reggie Baay
Musikaal intermezzo door auteur en zanger Robin Block en cellist Alfina Emir Adytia
Presentatie over de Oorlogsgravenstichting door Manager Publiek en Educatie, mevr. drs. Helene Briaire
Musikaal intermezzo door auteur en zanger Robin Block en cellist Alfina Emir Adytia
Nagesprekken
Nazit
Indische snacks door Makanan
Reggie Baay (Leiden, 1955) studeerde aan de Rijksuniversiteit van Leiden en is schrijver, publicist en onafhankelijk onderzoeker op het gebied van de Nederlandse koloniale geschiedenis. Hij schrijft romans, non-fictie en toneel. Zijn beide ouders maakten de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog in Azië mee en ondervonden daar de verstrekkende gevolgen van. Dat heeft het leven en werk van Reggie Baay sterk beïnvloed. Hij schreef hierover onder meer de romans De ogen van Solo (2005) en Het kind met de Japanse ogen (2018). Een roman die voor verschillende literaire prijzen werd genomineerd. Als onderzoeker werkte Reggie Baay de afgelopen jaren aan projecten over het koloniale verleden bij onder meer het Stedelijk Museum, het Rijksmuseum en het Van Abbemuseum.
Hélène Briaire is historica en communicatiespecialist. Zij werkt voor de Oorlogsgravenstichting als manager publiek & educatie waar zij het necrologisch onderzoek, de verhalen, educatie en communicatie onder haar hoede heeft. De Oorlogsgravenstichting verzorgt het beheer en onderhoud van 50.000 Nederlandse oorlogsgraven wereldwijd waaronder 25.000 graven op de zeven erevelden in Indonesië, en beheert een database met de gegevens van alle 180.000 Nederlandse oorlogsslachtoffers. Mannen, vrouwen en kinderen die hun leven verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog of tijdens gewelddadige conflicten daarna. De Oorlogsgravenstichting wil de herinnering aan deze mensen levend houden door hun hun verhalen te verzamelen en te delen.
Robin Block is een dichter en muzikant uit Amsterdam. In zijn zintuiglijke performances verweeft hij taal, muziek en beweging. Veel van zijn werk richt zich op de koloniale geschiedenis van Nederland en Indonesië, evenals de hedendaagse Indische en Indonesische cultuur. Daarnaast is hij vaste columnist bij Moesson. Robins boek Handleiding voor Ontheemden werd bekroond met verschillende prijzen in Nederland en België, en verscheen in 2024 in Indonesië. Gedichten uit deze bundel werden verwerkt in het videoproject Manual for the Displaced (samen met filmmaker Jeremy Flohr), waarvan de pilot Jangan Lupa prijzen won op diverse internationale filmfestivals. Als muzikant bracht Robin meerdere albums uit en tourde hij op Java en Bali in samenwerking met Erasmushuis Jakarta. Op basis van deze tour is een nieuw album met eigen Engelse en Indonesische liedjes in de maak.
Alfian Emir Adytia is een Indonesische componist, performer en mixed-media artist, gevestigd in Nederland. Als multi-instrumentalist combineert hij cello, zang, gitaar, keyboards en live elektronica tot meeslepende optredens die lichamelijke extase vermengen met spirituele transcedentie. Als afgestudeerde van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag is Emir’s werk diep geworteld in zijn Javaanse en Minangkabau-erfgoed, wat een uniek cultureel perspectief biedt. Zijn muziek is wereldwijd te zien geweest, met residenties zoals het International Cello Festival Zutphen (2021) en prijzen zoals de Calefax Componistenwedstrijd (2022) en de Bartók Wereldcompetitie voor Compositie (2022). Emir’s werk overbrugt culturen, disciplines en tradities, en creëert een levendige dialoog tussen verleden en heden.







